Meer en meer bouwbedrijven kiezen voor een ERP systeem om hun bedrijfsprocessen efficiënter in te delen. Dit brengt bijzondere uitdagingen met zich mee waar ERP systeem voor bouwbedrijven aan moet voldoen.
Laten we eerst eens kijken hoe bouwbedrijven vandaag de dag profiteren van moderne ERP systemen.
Laten we daarvoor eerst kijken naar de algemene functionaliteit van een ERP systeem. Dit zal ons helpen beter te begrijpen waarom bouwbedrijven een branchespecifieke ERP systeem nodig hebben.
Wat is een ERP systeem?
ERP staat voor enterprise resource planning. Dit is de taak om middelen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Resources zijn de financiële middelen maar ook het personeel en onroerend goed.
Een ERP systeem brengt alle processen van een bedrijf digitaal in kaart en voegt de gegevens samen in één centrale database. Zo kunnen alle middelen worden toegewezen aan de juiste processen.
Alle gegevens worden slechts één keer worden ingevoerd en opgeslagen op een centrale locatie waarna bevoegde in het bedrijf toegang toe hebben. Hierdoor is het mogelijk om processen van verschillende afdelingen beter op elkaar af te stemmen.
Een ERP systeem voor de bouw
Een ERP systeem bestaat uit verschillende modules. Elk van deze modules ondersteund een afdeling van het bedrijf. Zo zijn er modules voor het magazijnbeheer, personeelsbeheer en boekhouding.
Er zijn ERP systemen gericht op bouwbedrijven met specifieke modules voor deze sector. Het wordt daarom aangeraden om te zoeken naar branchespecifiek ERP pakketten en een leveranciers met ervaring in uw branche.
Functies van een ERP systeem voor de bouw
Er zijn specifieke functies voor een ERP systeem voor de bouw. Deze functies zijn niet terug te vinden in te standaard ERP systemen en daarom willen wij deze graag hier bespreken.
Bouwplanning met ERP systeem
De planning is essentieel voor elk bouwbedrijf. Hier wordt de begroting gemaakt met alle benodigde resources. Met de functies voor bouwplanning kunnen plannen van architecten direct worden geïntegreerd en verwerkt. Dit alles maakt het mogelijk om het betreffende project goed in te schatten.
Door een koppeling met het magazijn en de personeelsplanning kunt u direct zien welke middelen beschikbaar zijn en wat er nog moet worden aangeschaft om het betreffende project te volbrengen.
Inkoop van goederen
De inkoop van materialen is nauw verbonden met de bouwplanning. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de juiste hoeveelheid middelen altijd op het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar is zonder onnodig lange opslagtijden te produceren.
Hiervoor kunnen verschillende leveranciers en hun voorwaarden worden ingevoerd in de ERP systeem. Als de ene leverancier onverwacht uitvalt, is de volgende gemakkelijk en gemakkelijk toegankelijk.
Gebouwinformatiemodellering (BIM)
Building Information Modelling wordt steeds populairder. De functionaliteit maakt 3D-model van een bouwproject waar de informatie voor alle partijen in zijn opgenomen. Hiervoor worden de gegevens uit het ERP-systeem in het model geladen, zodat ook alle andere externe actoren op de hoogte zijn van de voortgang.
Magazijnbeheer met het ERP
Met digitaal magazijnbeheer is men in real-time up to date van welke materialen nog beschikbaar zijn en welke al voor een project zijn ingepland. Als een nieuw project wordt ingepland is het duidelijk welke materialen hiervoor nog aangeschaft moeten worden en of er bijvoorbeeld genoeg opslagruimte hiervoor vrij is.
Op de bouwplaats zelf is de opslagruimte meestal zeer beperkt. Het is daarom noodzakelijk ervoor te zorgen dat opgeslagen materialen zo snel mogelijk worden gebruikt om ruimte te maken voor extra middelen. Met modern magazijnbeheer wordt niet alleen ruimte bespaard, maar komt ook gebonden kapitaal vrij.
Mobiele versie van ERP systeem
Naast een klassieke desktopversie van een ERP systeem profiteren bouwbedrijven aanzienlijk van een mobiele applicatie. Deze kunnen direct op de bouwplaats worden gebruikt en zorgen er zo voor dat de communicatie tussen de administratie en de bouwplaats soepel verloopt.
De voortgang kan dus beter worden gemonitord en materialen kunnen eenvoudig worden nabesteld. Dit bespaart tijd en geld, wat uiteindelijk leidt tot betere aanbiedingen.